Basit Oyunlar Geliştirmek İçin Önce Analiz Edelim! - SiberMega - Basit Yazılım ve Tasarım Eğitimleri

Popüler Yazılar

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

13/03/2023

Basit Oyunlar Geliştirmek İçin Önce Analiz Edelim!

 

Şu aralar basit bilindik oyunları React ile geliştirme düşüncem var.  Yapmayı düşündüğüm oyunlar arasında

  • Tic Tac Toe
  • Satranç (Chess)
  • Tetris
  • Snake (Yılan Oyunu)
  • Super Mario
  • River Raid

gibi oyunlar bulunuyor. Bu oyunları gerçekleştirmeden önce bir analiz edelim. Belki bu parçaları Digital Garden göre parçalara bölerek geliştirebiliriz. Öncelikle oyunları tek tek kendi içlerinde analiz edelim.

1. Oyunlar

Tic-Tac-Toe

Tic Tac Toe oyunu altlığı 3x3 bir ızgaradan oluşan bir alanda 2 oyuncunun 0 veya X elemanlarını koyarak oynanan bir oyun. Oyun yapısını incelediğimizde

Tic Tac Toe Mekaniği
  • 3x3 bir altlık bulunuyor. (Bu altlığu bu adresten görebilirsiniz.)
  • 2 oyuncu arasında oynanıyor ( Oyuncular bilgisayarda olabilir)
  • Oyun elemanları X ve O elemanı olmak üzere 2 tane
  • Oyunun birde kuralları var. Bu kurallara göre oyun işletiliyor.
  • Oyuncular boş ızgaralara kendi elemanlarını ekleyebiliyor.
  • Yatay, dikey ve çaprazda ilk komşu dizilimi sağlayan kazanır.

Satranç (Chess)

Satranç oyunu altlığı 8x8 bir ızgaradan oluşur. Oyun 2 oyuncu arasında Şah, Vezir, Kale, Fil, At ve Piyon taşlarının dizilimi sonrasında belli hareketleri yaparak karşı tarafın taşlarını yemesi ve en son Şahı ele geçirmeyi hedefler.

Satranç Mekaniği

Tetris

Tetris oyunu genelde diktörgen bir ızgara içerisinde blokların aşağıya doğru hareket etmesi ile oynanan bir oyun.

Oyunda farklı bloklar rastgele üretilip aşağıya doğru hareket eder. Kullanıcı ise bu blokların X ekseninde pozisyonunu değiştirerek veya kendi çevresinde 90 derecelik açılar ile döndürerek ızgaranın en altına en uygun şekilde yerleştirmeye çalışır.

Bir satır tamamen bloklar ile dolunca o satır kaybolur, bu sayede tetris blok havuzunun olabildiğince boş kalmasına çalışılır.

Tetris Mekaniği

Yılan Oyunu

Yılan Oyunu bir diktörgen ızgara alanında 1 yılan ve bu yılanın yediği yemekler ile büyümesi üzerine kurulan bir oyun mekaniğine sahip. Yılan sürekli belirli bir hız ile hareket eder. Bu hız oyun ilerledikçe tabi artabilir. Kullanıcı yılanı dikdörtgen alanın kenarlarına ve kendi kuyruğuna çarptırmamaya çalışır. Bir yandan da bu altlığın farklı noktalarında çıkan yemekleri yiyerek büyümeye çalışır.

Yılan Oyunu Mekaniği

Super Mario / River Raid

Super Mario ve River Raid oyunları sağa ve yukarı doğru hareket eden oyunlardır. Kullanıcı bu hareket içerisinde ana karakterini kontrol ederek düşmanlara veya kenardaki sınır bölgelerine dokunmamaya çalışır.

Bu oyunlarda diğer oyunlardan farklı olarak hem alan daha geniş, hemde düşmanları yoketmek için silah ile ateş etme veya zıplayarak üzerine çıkma gibi davranışlar geliştirilmiştir.

Super Mario Mekaniği

Analiz

Oyunların tümüne birlikte baktığımızda bazı ortak noktaların olduğunu direk farketebilirsiniz. Bu kısımları iyi şekilde dinamik , tekrar kullanılabilir geliştirirsek, bir anda elimizde bir çok oyunu hızlı geliştirebilecek altyapıyı elde etmiş oluruz. Peki bu ortak noktalar neler ?

Layout (Oyun Altlığı)

Oyunların tümüne baktığımızda bir altlık yapısının(layout) olduğunu farkederiz. Aşağıdaki örneklerde görebileceğiniz gibi 3x3 , 8x8 veya NxM gibi altlıklar bulunur. Bu altlıklar duruma göre sabit olabildiği gibi, sağa doğru veya yukarıya doğru hareketlide olabilir.

Elements (Oyun Elemanları)

Oyun elemanlardan oluşur. Tic-Tac-Toe içerisinde x ve o iken, Satranç oyununda şah, vezir, kale, at, fil, Super Mario oyununda ana karakter, statik elemanlar, hareketli düşmanlar veya kırılabilir duvarlar gibi bir çok eleman bulunur.

Tüm bunları ele aldığımızda altlıklara belli kurallar dahilinde etkileşme geçen elemanlar, belli kurallar dahilinde hareket etme ve elemanların birbiri ile etkileşimi olan yapılardır.

Rules (Oyun Kuralları)

Oyun altlığı, elemanlar , sistem ve oyuncu nasıl etkileşime gireceğini bu kurallar belirler.

Örneğin Tic-Tac-Toe oyununda sistem 1 oynar, kullanıcı bir oynar.,

Örneğin Satrançta at L hareket edebilir. Hareket ettiği noktada rakibin taşı varsa alabilir, kendi taşı varsa hareket edemez, şahın önünü açıyor ise bu hareketi yapamaz ..

Özetle 3 yapıyı (Layout, Elemanlar ve Kurallar) iyi bir şekilde işleyip dinamik hale getirdiğimizde, birden çok oyunu yapabilir bir altyapıya sahip olup bir çok oyunu hızlı bir şekilde üretebileceğiz.

Dikkate Alınmayan Konular

Bu blog yazısında oyunların en basit ve en temel halini düşündüm. Skor tablosu, çoklu oyuncu, internet üzerinden oynama, vb.. bir çok konuyu düşünmeden bu oyunları analiz etmeye çalıştık.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Görüş ve Düşüncelerinizi Bizimle Paylaşmayı Unutmayın.

Post Top Ad

Responsive Ads Here