Kullanıcı Deneyiminde Bilimsel Yaklaşım:
GSR (Galvanic Skin Response)
Yeni nesil teknolojiler kullanılarak gerçekleştirilen kullanıcı araştırması sonuçlarına göre tüketicilerin satın alma kararlarını “Bilişsel Yük” değişimi doğrudan etkiliyor.
Kullanıcıların bir web sitesi kullanırken zorlandıkları alanlarda artış gösteren psikolojik değişim, yeni nesil teknolojilerden GSR cihazı ile hassas ölçüm yaparak tespit edilebiliyor.
GSR ile kullanıcıların web sitelerinde zorlandığı alanların tespiti, hassas ölçümlemeler ile yapılabiliyor. Bilişsel zorlanmanın az olduğu noktalarda kullanıcılar web sitesini kullanmaya devam ediyor. Kullanılabilir bir web sitesi için kullanıcıların minimum seviyede zorlanacağı bir tasarım çok önemli. Bu nedenle tasarım kararını değiştirerek bilişsel yükü azaltmak mümkün.
Elektro Dermal Aktivite olarak da bilinen GSR; özerk sinir sisteminin otomatik bir tepkisi olarak gözlenen durumlarda genellikle avuç içi bölgelerinde, uyarıcıya bir tepki olarak elektrik direncinin değişmesi ile ölçülmektedir.
Bilişsel yük durumundaki değişimler test boyunca kaydedilir. GSR cihazı ile test sırasında ölçüm yaparak, çok kısa bir anda ve bir durumda kullanıcının bilişsel yük değerini canlı olarak görebilmeye olanak tanır.
Bir ürünün kullanışlı olup olmadığını ölçmek için ise; başarı oranı, görev süresi, tatmin, öğrenilebilirlik gibi etmenleri ölçüp bu ölçümler aracılığı ile yorumlarız. Ancak bu ölçümler yalnızca kullanıcılarımızın gerçekten ne kadar zorlandığı ile ilgili bir projeksiyon yapmamıza yarar.
GSR aracılığı ile spesifik ve küçük zaman aralıklarındaki bilişsel yük değişimlerini gözlemleyerek, kullanıcıların bir işlemi gerçekleştirirken ne kadar zorlandığını gözlemleme şansına sahip olabiliriz.
Potansiyel Kullanım Alanları
Bu teknik özellikle karşılaştırmalı kullanılabilirlik testlerinde, rakip firmalar ve ürünler ile yapılan karşılaştırmalarda, versiyon karşılaştırmalarında, görev karşılaştırmalarında vb. çok daha hızlı analiz imkanı sağlayabilir.
Ayrıca öğrenilebilirlik değerlendirmelerinde aynı arayüzü, belli zaman aralıklarında test ederken fayda sağlayabilir. Bilgi mimarisi çalışmalarında, arayüz içeriğinin anlaşılırlık değerlendirmelerinde diğer tekniklerin yanında ek olarak kullanılması faydalı olabilir.
Arayüzleri daha kullanılabilir kılmak için kullanıcının çalışan bilişsel yükünü olabildiğince azaltmak esas amaçtır. ‘Dont make me think’ kavramı tam olarak bu durumu özetler. Kullanıcıya, onu olabildiğince az yorarak dijital bir deneyim sunabilmek kullanılabilirlik çalışmalarının ana hedefini oluşturur.
E-Ticaret Sitelerinde Satın Alma Kararını Etkileyen 7 Faktör
GSR cihazı ile gerçekleştirilen e-ticaret siteleri araştırma testlerinde, bilişsel yük değişimlerinin kullanıcılar üzerindeki etkileri şöyle ortaya çıkıyor;
1- E-ticaret sitelerinde kullanıcıların düştüğü en ufak kaygı satın alımları etkiliyor.
2- Kullanıcılar iptal ve iade şartlarını okurken bilişsel yük artıyor ve satın alımdan vaz geçiyor.
3- Satın alma kararını vermiş bir kullanıcı, sepeti tamamlama adımlarında tasarımsal sıkıntılar ile karşılaştığında zorlanmaya başlıyor ve büyük oranda alım işleminden vaz geçiyor.
4- Kullanıcılar navigasyonda aradığı ürünü bulamadıklarında zihinsel zorlanma başlıyor.
5- Kullanıcılar filtreleme sayfasında aramayı daraltamıyorsa bu durum satın alımı etkiliyor.
6- Kullanıcılar beklenmedik hataları, karşılaşılan pop-up ve dialog kutularını anlamlandırmaya çalışması satın alım kararını etkiliyor.
7- Yazılar ve görseller arası bağlatı kuramayan kullanıcılarda bilişsel yük artışı sebebi ile satın alımlar gerçekleşmiyor.
GSR ile kullanıcıların web sitelerinde zorlandığı alanların tespiti, hassas ölçümlemelerle yapılabiliyor. Bilişsel zorlanmanın az olduğu noktalarda kullanıcılar web sitesini kullanmaya devam ediyor.
Kullanılabilir bir web sitesi ve mobil uygulama için kullanıcıların minimum seviyede zorlanacağı bir tasarım çok önemli. Bu nedenle tasarım kararını değiştirerek bilişsel yükü azaltmak mümkün.
Örneğin;
Filtreleme
Üyelik ve Adres Formları
İptal ve Değişiklik Şartları
Sepet Checkout sayfası
Navigasyon
Ürün kartları
Beklenmedik hatalar… gibi kritik sayfaların bilgi mimarisi, kullanıcı deneyimi çözümleri ve kullanıcı arayüzü uygulamalarını tekrar optimize ettiğinizde bu sorunların üstesinden gelmiş olursunuz.
Genelde çok güvenilir veya korumalı falan diye bahsedilen siteler daha çok endişelendiriyor beni. Çünkü ben öyle sorunları ticaret yaparken unutmam gerekiyor hatırlatılması değil.
YanıtlaSil